Usein kysytyt kysymykset – ohjeita yleisimpiin ongelmatilanteisiin

Etkö tiedä, miten toimia, jos asunnossa on liian viileää, naapurit häiritsevät tai haluat varata saunavuoron?

Katso alta selkeät ohjeemme yleisten tilanteiden hoitamiseen ja tiedot siitä, keneen puoleen kussakin tilanteessa on paras kääntyä.

Jos tilannettasi ei ole listattu alle ja arvelet sen hoitamisen kuuluvan isännöitsijätoimiston vastuulle, ota meihin yhteyttä – asiakaspalvelumme auttaa nopeasti. Tutustu tarvittaessa myös vastuunjakotaulukkoon, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti, kuka mistäkin asunnon osasta vastaa.

Mitä teen, jos TV pätkii tai netti ei toimi?

Jos kyseessä on laajakaistaongelma, ota yhteyttä suoraan omaan operaattoriisi.

Asunnossani on viileää, keneen otan yhteyttä?

Asunnon sopiva sisälämpötila on +20–22 astetta. Saat oikean lämpötilan selville mittaamalla sen oleskeluvyöhykkeellä, jossa vietät eniten aikaasi.

Huolehdithan myös, ettei lämpöpatterin edessä ole verhoja, sillä ne estävät lämpimän ilman pääsyn huoneeseen. On normaalia, että patteri ei hohkaa lämpöä jatkuvasti. Kun sopiva huonelämpötila on saavutettu, patteri voi tuntua viileältä.

Jos patteri on kylmä koko ajan ja huoneessa on viileää, ota yhteyttä huoltomieheen tai asiakaspalveluumme.

Allas tai viemäri ei vedä, kenen vastuulla on tukkeutumien hoitaminen?

Tukkeutuneen keittiön tiskialtaan, kylpyhuoneen lavuaarin tai suihkun lattiakaivon avaaminen kuuluu nykyisin taloyhtiölle. Kun viemäri ei vedä, ota yhteyttä suoraan yhtiösi kiinteistöhuoltoon.

Ehkäise tukokset ennalta huolehtimalla puhtaudesta ja poistamalla irtohiukset lavuaarista.

Bideesuihku tai suihkuletku vuotaa, miten toimin?

Vastuunjakotaulukon mukaan bideesuihkut letkuineen sekä suihkunletkut käsiosineen kuuluvat asunnon omistajan vastuulle, joten omistaja vastaa niiden vaihtamisesta. Vuokralaisen kannattaa olla yhteydessä asunnon omistajaan. Letkut ovat standardikokoa ja uudet kappaleet saa ostettua helposti esimerkiksi paikallisesta rautakaupasta.

Hana tai WC-istuin vuotaa, kenelle soitan?

Mikäli huoneistossa on vuotavia hanoja tai WC-istuimia, tulee niistä välittömästi ilmoittaa kiinteistöhuoltoon. Pienikin vesikalusteen vuoto aiheuttaa pidemmällä aikavälillä suuret kustannukset.

Epäilen, että on tapahtunut vesivahinko. Keneen otan yhteyttä?

Jos lämmitysverkosto, käyttövesiputkisto tai viemäri vuotaa, ota heti yhteyttä yhtiösi kiinteistöhuoltoon, myös päivystysaikana. Huoltoyhtiö tulee katsomaan tilanteen ja tilaa paikalle putkimiehen. Näin mahdollinen vahinko saadaan minimoitua.

Asunnossani on vesikatko, mistä se johtuu?

Taloyhtiössä saattaa olla tilapäinen vesikatko remontin tai muiden korjaustöiden takia. Vesikatkoista ilmoitetaan taloyhtiön ilmoitustaululla tai porraskäytävien ovissa, joten ilmoituksen kannattaa tarkistaa ennen soittoa kiinteistöhuoltoon.

Mitä teen, kun sähköt menevät?

Mikäli sähköt ovat lähteneet pelkästään asunnostasi, tarkista asunnon sulakkeet sekä sähkösopimuksesi voimassaolo. Mikäli sulakkeet ja sähkösopimus ovat kunnossa, ota yhteyttä yhtiösi kiinteistöhuoltoon.

Miksi auton autonlämmitystolppa pitää lukita?

Taloyhtiöllä on kunnossapitovastuu autonlämmityspistorasiasta ja sen varusteista. Asukkaan vastuulla on sähkötolpan käyttäminen oikein. Jos tolppa jätetään lukitsematta tai lämmitysjohto roikkumaan tolppaan, vaurioitumisen riskit kasvavat. Lukitsematon tolppa voi olla vaaranpaikka myös lapsille. Huolehdithan siis turvallisesta sähkötolpan käytöstä!

Voinko asuntokaupan yhteydessä siirtää käytössäni olevan taloyhtiön autopaikan ostajalle?

Taloyhtiön hallinnassa olevien autopaikkojen käytöstä ja luovuttamisesta asukkaiden käyttöön päättää taloyhtiö.
Osakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa tai vuokrata paikkaa toiselle tai edelleen asunnon ostajalle, ellei tätä ole nimenomaan sallittu. Yleensä paikkoja on vähän ja niihin on jono, joten asuntokaupan yhteydessä osakas menettää paikan ja se menee jonossa seuraavalle. Ostaja joutuu ilmoittautumaan jonoon viimeiseksi.

Miten varaan autopaikan tai saan autopaikan avaimen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tai info@tuiranisannointi.fi ja p. 08 415 411 70

Miten varaan saunavuoron?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme info@tuiranisannointi.fi tai p. 08 415 411 70

Kuka vastaa tuuletusikkunan korjaamisesta?

Tuuletusikkuna kuuluu lähes kokonaisuudessaan mekanismeineen kuuluu asunnon omistajan vastuulle. Jos asut vuokralla niin olethan yhteydessä vuokranantajaasi. Taloyhtiön vastuulle kuuluu vain uloin lasi, sen karmit ja alakarmi ja uloimman lasin heloitus/saranat.

Kenen vastuulla palovaroittimet ovat?

Huoneiston asukas/osakas vastaa siitä, että huoneistossa on jokaisen kerroksen alkavaa 60 m2 kohti yksi toimiva palovaroitin. Mikäli varoittimet ovat kytketty sähköverkkoon, ovat ne taloyhtiön vastuulla, jolloin myös pariston vaihtaminen on yhtiön vastuulla.

Kenelle ilmoitan häiritsevästä elämästä tai melusta?

Vakavissa järjestyshäiriöissä soita poliisi paikalle rauhoittamaan tilanne. Ilmoita aina häiritsevästä elämästä kirjallisesti isännöitsijälle.

Miten huoneiston avain tilataan?

Avain tilataan isännöitsijän kautta. Tilaamme avaimen ainoastaan huoneiston omistajalle, vuokralaisen tulee pyytää vuokranantajaansa tilaamaan avaimen. Tilauksen voi tehdä vikailmoituksen kautta.

Tuiran Isännöinti

Tuiran Isännöitsijätoimisto on perustettu vuonna 1979 ja olemme keskittyneet Oulun alueella sijaitsevien taloyhtiöiden isännöintiin. Kokenut ja ystävällinen henkilökuntamme tarjoaa apua kaikkiin asumiseen liittyvissä asioissa ja pitää yllä kiinteistösi arvoa. Yrityksemme toiminta perustuu laadukkaaseen ja asiantuntevaan palveluun sekä vankkaan kokemukseen isännöinnistä.